Anime_sv طراحی سایت سئو قالب بیان
نقد و معرفی انیمه


نام انیمه: شهری که من تنها در آن گمشده ام (Boku Dake ga Inai Machi) 

معروف به: Erased

امتیاز: 8.54

تعداد قسمت ها: 12

مدت زمان هر قسمت: 23min

وضعیت پخش: اتمام پخش

تاریخ پخش: 8 ژانویه 2016 تا 25 مارس 2016

استودیو سازنده: A-1 pictures

ژانر: معماگونه، روانشناختی، فراطبیعی، سنین

رده بندی سنی: 17+

----------------------------------------------------------------------------------------------

خلاصه ی داستان:

وقتی حادثه ای در حال روی دادن باشه، "ساتورو فوجینوما" به طور ناگهانی به چند دقیقه قبل از حادثه  برمی گردد تا از آن جلوگیری کند.این طراح مانگای 29 ساله (به کمیک های ژاپنی مانگا گفته می شود) مزیت این پدیده ی قدرتمند را درک می کند و از آن برای نجات جان افراد استفاده می کند. (هرچند که روی اتفاقی که برایش می افتد هیچ کنترلی ندارد).

وقتی ساتورو فوجینوما به طرز اشتباهی متهم به قتل یکی از آشناهایش می شود، بار دیگر به گذشته فرستاده می شود اما این بار نه چند دقیقه بلکه 18 سال به عقب باز می گردد. او به زودی می فهمد که کشته شدن آشنایش به آدم رباهی و قتل یکی از همکلاسی هایش در 18 سال پیش مربوط است. دختری منزوی و عجیب به نام "کایو هینازوکی" که وقتی بچه بود دزدیده شد و به قتل رسید. وقتی ساتورو به دوران بچگی اش فرستاده می شود به آن به چشم یک شانس نگاه می کند که بتواند اوضاع را درست کند.

"شهری که من تنها در آن گمشده ام" داستان ساتورو و ماموریت او را برای پرده برداری از راز حقیقی حادثه ی 18 سال پیش و جلوگیری کردن از مرگ همکلاسی اش، هنگامی که  در تلاش است از کسانی که به آنها اهمیت می دهد محافظت کند را دنبال می کند.

 

 "هشدار، ممکن است نقد ها حاوی اسپویل (لو دادن بخشی از داستان) باشند."

نقد انیمه:

داستان:10/8

داستان درباره ی ساتورو فوجینوما است، که یک طراح مانگای 29 ساله است و به دلیل طرفدار نداشتن طرح هاش به عنوان پیک پیتزا در یک رستوران کار می کند. ساتورو دارای توانایی عجیبی به نام "احیا" است، این توانایی هنگامی که حادثه ی خطرناکی در اطراف او اتفاق بیفتد، او را به 2 الی 5 دقیقه در زمان به عقب می فرستد. بدون اینکه او روی این موضوع کنترلی داشته باشد. و وقتی به گذشته می رود باید بفهمد چه چیزی درحال وقوع است و از آن جلوگیری کند.

هنگامی که ساتورو به طور اشتباهی متهم به قتل مادرش می شود، به 18 سال قبل، موقعی که یک پسر 11 ساله ی سال ششم دبستان بوده فرستاده می شود.جایی که باید تلاش کند معمای آدم رباهی و قتل های سریالی را که در شهر اتفاق افتاده را حل کند تا از مرگ مادرش در 18 سال آینده جلوگیری کند.

احتمالا امتیاز بالای داستان و همچنین محبوب بودن آن به نیمه ی اول انیمه مربوط می شود. نیمه ی اول داستان واقعا هیجان انگیزه و شما را برای فهمیدن واقعیت منتظر می گذارد. اما در نیمه ی دوم ، داستان به جهت اشتباهی حرکت می کند و کمی از هیجان خود را از دست می دهد.

احتمالا دلیل ضعیف بودن نیمه ی دوم (نسبت به نیمه ی اول) این بوده که استودیو ی سازنده در پایان بندی داستان عجله کرده است که انیمه را در 12 قسمت به پایان برساند. و این عجله در پایان بندی بسیاری از سوالات بیننده را بی جواب گذاشت. برای مثال: اصلا به ماهیت توانایی "احیای" ساتورو پرداخته نشد. این احتمالا بیشترین ایراد داستان بود.

هنر و طراحی:10/9

طراحی "Erased" از بسیاری جهات خودنمایی می کند. تصاویر پس زمینه و طراحی احساسات، همانند صحنه ای که در آن درخت کریسمسی با استفاده از ستاره های آسمان به تصویر کشیده شده بود. به صورت موفق لحظه های گرم و سرگرم کننده ای را به بیننده منتقل می کند. طریقی که توانایی "احیای" ساتورو به تصویر کشیده شده است هم بی نظیر است: استفاده از یک پروانه ی آبی که در میان صفحه به پرواز در می آید.

طراحی تفاوت میان زمان حال و گذشته هم با جزئیات و وسواس خاصی انجام گرفته شده است. و صحنه ی به گذشته فرستاده شدن ساتورو با استفاده از حلقه فیلم و نشان دادن قسمت هایی از گذشته در آن فضای انیمه را جالب تر می کند.

همنچنین اتمسفر معماگونه و نشان دادن احساس شک و تردید و سوء ظن در چهره ی شخصیت ها به طور کامل ژانر معمایی آن را نشان می دهد.

 

صدا گذاری:10/9

اول از همه موسیقی آغازین و پایانی: موسیقی آغازین و پایانی قابل قبول و نسبتا خوب هستند. همچنین موسیقی پس زمینه که از آن به خوبی در صحنه های حیاتی استفاده شده به خوبی احساسات را به بیننده منتقل می کنند.

 صدا گذاری شخصیت ها هم کاملا قابل قبول است، و به خوبی با بیننده ارتباط برقرار می کنند. همچنین تفاوت صدای کودکی ساتورو و بزرگ سالی اش و فکر کردن با صدای بزرگ سالی اش جالب توجه است.

 طراحی شخصیت ها:10/8 

در این انیمه کاراکتر های دوست داشتنی زیادی وجود دارند که طراحی شخصیت آنها واقعا محشر است اما مثل همه ی انیمه ها شخصیت هایی هم وجود دارند که مقداری ضعیف به تصویر کیشده شده اند.

ساتورو فوجینوما: شخصیت بزرگسال ساتورو، به عنوان یک شخصیت خسته کننده طراحی شده است، اما قلب بزرگی دارد و بیشتر اوقات سعی در کمک به دیگران دارد، حتی بعضی اوقات هنگام کمک به دیگران به خودش آسیب می زند و خودش را به دردسر می اندازد.

اما شخصیت ساتورو هنگام بچگی، به نظر جالب تر است، شخصیت خسته کننده ی ساتورو حذف شده و یک ساتوروی دیگر با حس شوخ طبعی و باحال تر به وجود آمده. که شخصیت گذشته ی ساتورو(بچگی اش) را به شخصیتی دوست داشتنی تر تبدیل می کند.

کایو هینازوکی: دختری که ساتورو به دنبال نجات او از به قتل رسیدن توسط یک قاتل زنجیره ای است، بخش زیادی از داستان به کایو اختصاص دارد و همچنین توسعه ی شخصیتی او نیز از بقیه ی شخصیت ها بیشتر است. برای مثال موقعی که او توسط مادرش مورد آزار و اذیت قرار می گیرد یا توسط همکلاسی هایش به او زور گفته می شود، حس همدردی بیننده را بر می انگیزد.

ساچیکو فوجینوما: مادر ساتورو، یکی دیگر از شخصیت های عالی داستان است. شخصیت او به صورت آدمی خیلی صادق، مادری شجاع، مراقب و با اراده ی بسیار قوی به تصویر کشیده شده است. او همچنین به ساتورو برای نجات کایو از دست آزار و اذیت مادرش کمک می کند، و هنگامی که ساتورو به کما می رود از او به مدت 15 سال و روزانه 4 ساعت پرستاری می کند. که به وضوح عشق مادرانه را به تصویر می کشد.

  از دیگر شخصیت های دوست داشتنی داستان می توان به: آیری کاتاگیری (همکار ساتورو در رستوران)، کوبایاشی کنیا (باهوش ترین دوست دوران بچگی ساتورو)، جون شیراتوری (یکی دیگر از دوستان ساتورو در دوران بچگی) اشاره کرد.

اما برخی شخصیت های دیگری در داستان حضور دارند که مشخص است فقط برای پیشبرد داستان حضور دارند و هیچ توسعه ی شخصیتی و یا داستانی درباره ی آنها را شاهد نیستیم. برای مثال: ناکانیشو آیا و سوگیتا هیرومی (دو تا از قربانی های دیگر قاتل زنجیره ای)، و بیشتر کاراکتر های فرعی این گونه طراحی شده اند.

در مجموع: 10/8.5

 Erased انیمه ای سرگرم کننده است اما همچنان از عالی بودن فاصله دارد. بسیاری از معما ها هم بی پاسخ رها شدند مثلا هیچ چیز درباره ی ماهیت اصلی توانایی "احیای" ساتورو گفته نشد و تنها عنصری که این انیمه را مربوط به ژانر  فرا طبیعی می کرد همین توانایی بود. و همه ی اینها ریشه در عجله کردن استودیو برای پایان بندی داستان دارد.

البته به سادگی نمی توان از کنار داستان غنی آن و طراحی فوق العاده و گذشت، همچنین این انیمه به صورتی از عنصر سفر در زمان استفاده کرده که نظیرش را در هیچ کجا نمی توان دید. و نیاز به گفتن نیست که انیمه در نشان دادن احساسات غوغا کرده است. احساساتی مثل عشق مادرانه، عشق فزند نسبت به مادر، تنهایی و کمک به هم نوع.

در کل این انیمه حتما ارزش یک بار دیدن را دارد.

 

 


نظرات (۱)

  • حسین احمدی
    Wednesday 9 January 19 , 14:46
    طبایی وقت داشتی نقد های بیشتری بزار نقدات عالیه
    • author avatar
      amin tabaei
      10 January 19، 21:55
      سلام، درگیر امتحانا ام، ولی حتما بیشتر نقد می نویسم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

لطفا وبلاگ ما را به دوستانتان نیز معرفی کنید


دنبال کنندگان بیانی
نویسندگان