Anime_sv طراحی سایت سئو قالب بیان
نقد و معرفی انیمه


نام انیمه: هماهنگی (Harmony)

معروف به: project itoh / harmony

امتیاز: 7.07

تعداد قسمت ها: 1 قسمت سینمایی

مدت زمان هر قسمت: 1 ساعت و 59 دقیقه 

تاریخ پخش: 2015

استودیو سازنده: Studio 4°C

ژانر: علمی تخیلی، روانشناختی

رده بندی سنی: 20+

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

خلاصه ی داستان:

در آینده بشر با استفاده از نانو ربات ها به  آرمان شهری دست پیدا کرده که در آن تکنولوژی پزشکی به بالاترین سطح ممکن رسیده. و بهداشت، رفاه، اخلاق مداری، توجه و روابط اجتماعی در سطح عالی وجود دارد. اما این دنیای عالی به آن کاملی که نشان می دهد، نیست. 

سه دختر جوان  برای اعتراض به این مهربانی و اخلاق مداری اجباری و نقض حریم خصوصی و آزادی، دست به خودکشی می زنند. اما موفق نمی شوند. پس از آن ماجرا یکی از آنها به نام "تووان" به سازمان بهداشت جهانی محلق می شود تا از میهن خود دور باشد و گذشته را فراموش کند. 

اما هنگامی که بحران جدیدی هماهنگی دنیا را تهدید می کند "تووان" وجه مشترکی میان وضعیت کنونی و گذشته ی خود پیدا می کند. و مامور می شود جلوی بحران را بگیرد و جامعه را نجات دهد.

 

 "هشدار، ممکن است نقد ها حاوی اسپویل (لو دادن بخشی از داستان) باشند."

نقد انیمه:

داستان:10/8

هارمونی مفهوم جالبی از دنیای آینده به ما ارائه می کند. انسان ها پیشرفت های بسیاری در علم پزشکی کرده اند و به تکنولوژی دست پیدا کرده اند که از پیر شدن سلول های بدن جلوگیری می کند و تمامی بیماری ها را از بین برده است. و دیگر هیچ انسانی به وسیله ی مرگ طبیعی از بین نمی رود. همه ی اینها به وسیله ی تکنولوژی به نام " نظاره گر (watch me) " امکان پذیر شده است که انسان ها را با استفاده از هوش مصنوعی به سوی زندگی سالم و اخلاق مداری اجتماعی راهنمایی می کند. تنها مشکل "نظاره گر (watch me)" این است که زندگی شما تحت نظارت دولت قرار می گیرد.

 زندگی بدون بیماری و مرگ همانند یک بهشت است، نه؟ خب، برای بیشتر مردم این گونه است. اما برای "میاه (Miah)" (یکی از دوستان کاراکتر اصلی "تووان") این گونه نیست. او گمان می کند هویت و آزادی خود را از دست داده. و این دو نفر به همراه یکی دیگر از دوستانشان برای نشان دادن اعتراض خود دست به خودکشی می زنند. تووان به همراه دوست دیگرش نجات پیدا می کند اما گزارش می شود که میاه کشته شده است.

13 سال بعد تووان به بازرسان هلیکس  ( یک ارگان که زیر مجموعه ی سازمان بهداشت جهانی است که مسئول مدیریت نظم جهانی است) می پیوندد. و نظارت صلح موقت میان دولت نیجیریه و صحرا نشینان را بر عهده دارد. او به دلیل معاملات غیر قانونی برای مدتی از کار تعلیق می شود و به ژاپن باز می گردد. هنگامی که او به میهن خویش بر می گردد با موجی از خودکشی های دسته جمعی روبرو می شود. چگونه امکان دارد هزاران خودکشی همزمان آن هم در یک جامعه با سطح رفاه عالی رخ دهد؟ تووان وجه اشتراکی میان خوکشی های دسته جمعی و تلاش به خودکشی خودش و دوستانش در 13 سال پیش می یابد. تووان باید بار دیگر با گذشته ای که آن را در خاک دفن کرده بود روبرو شود و به آن پایان بدهد.

داستان سعی دارد مفهومی فلسفی و عمیق از روح، خودآگاهی، انسانیت، دوست، جامعه و عشق را به مخاطب منتقل کند که در این راه هم کاملا موفق می شود. برخی دیالوگ های فلفسی که میان کاراکتر ها رد و بدل می شود مغزتان را منفجر می کند. همچنین رد و بدل شدن دیالوگ ها میان کارکتر ها کمی کند است که همین به مخاطب فرصت فکر کردن می دهد. همچنین عناصر علمی تخیلی در داستان کاملا مشهود است. داستان اتمسفری معماگونه نیز دارد که برای علاقه مندان به سبک علمی تخیلی - معمایی لذت بخش خواهد بود.

هنر و طراحی: 10/8 

طراحی شخصیت ها و مکان ها و فضا ها به زیبایی هر چه تمام تر صورت گرفته و تقریبا بدون نقص است. طراحی دنیای آینده و شهر توکیو به عنوان یک شهر مدرن هم بسیار چشم نواز است. همچنین تفاوت میان فضا ها در طراحی با ظرافت انجام شده و کاملا مشهود است مانند تفاوت میان شهر توکیو به عنوان شهری مدرن و قسمت سنتی شهر بغداد.

صحنه های اکشن همانند صحنه ی تعقیب و گریز (که البته زیاد نیستند) هم قابل قبول طراحی شده و درکل نمی توان از استودیو ی l 4°Cنتظار کمتری داشت.

صدا گذاری: 10/7

تنها هدف موسیقی پس زمینه  ساخت اتمسفر معماگونه است که در این راه کاملا موفق است. اما متاسفانه هیچ موسیقی برای پوشش صحنه های حساس در انیمیشن وجود ندارد. البته اصلا به این معنی نیست که از موسیقی استفاده نشده بلکه می توانستد از موسیقی بهره ی بیشتری ببرند. و اما شاهکار کار موسیقی زمان پایان انیمیشن است، که کاملا پایان انیمیشن را کامل کرده و با ملودی روحانی آخرین لحظات داستان را به یاد مخاطب می آورد.

صدا گذاری شخصیت ها هم کاملا مورد قبول است و نقصی نمی توان به آن گرفت.

 طراحی شخصیت ها: 10/8 

بیشتر شخصیت پردازی و توسعه ی شخصیت داستان برای کاراکتر اصلی  تووان است. با اینکه با یک انیمیشن 2 ساعته روبرو هستیم و نه یک انیمه ی 60 قسمته نویسنده به خوبی توسعه ی شخصیت را در طی داستان نشان می دهد. بیشتر داستان از نگاه تووان بازگو می شود و نوع تفکر تووان و خاطرات گذشته اش که به صورت فلش بک روایت می شود به خوبی توسعه ی شخصیت تووان را نشان می دهد.

توسعه ی شخصیت برای میاه یکی دیگر از کاراکتر های اصلی نیز این چنین است و وقتی داستان خود را بازگو می کند می توانید درک کنید که چگونه قرار گرفتن در شرایط جنگ آن هم در کودکی و تحمل سختی های فراوان می تواند انسان را کاملا عوض کند.

اما بسیاری از شخصیت های داستان شخصیت های فرعی هستند و توسعه ی شخصیتی خاصی رو ی آنها صورت نمی گیرد که خوب این ضعف برای یک انیمیشن کاملا عادی است. در کل داستان از شخصیت پردازی بسیار خوبی بر خوردار است.

در مجموع: 10/7.5

هارمونی از آن دسته انیمیشن هایی است که به آن کم توجی بسیاری شده است. اما این انیمیشن داستانی را یدک می کشد که سعی در بیان مفهوم فلسفی و عمیقی دارد. و در انتقال پیام خود به مخاطب نیز کاملا موفق بوده. داستانی مفهومی و جذاب که به زیبایی هر چه تمام تر از همه ی عناصر موجود برای خلق اثری به یاد ماندنی استفاده کرده است. و با پایانی که فقط در آثار ژاپنی می توان آن را یافت به پایان می رساند.

 


نظرات (۳)

  • Hikara co
    Friday 18 December 20 , 16:45

    حدودا یک سال هست که منتظرم زیرنویس فارسی این انیمه منتشر بشه ولی تا الان که خبری نبوده...برای منی که علاقه خاصی به داستان های علمی تخیلی با تم فلسفی روانشناختی دارم واقعا امیدوارم زیرنویس این انیمه قرار بگیره :(

    نقد شما هم بسی عالی بود :)

    اما یک سوال داشتم چرا نمره انیمه اینقدر کمه؟ در کل اهمیتی نمیدم به نمره ولی انتظار نداشتم اینقد زیر رادار قرار بگیره ، البته من انیمه رو با زیرنویس انگلیسی دیدم با این حال برخی جاها رو متوجه نشدم و خوندن این نقد کمک بسیاری بم کرد چون یکی از انیمه های مورد علاقم هست

    • author avatar
      amin tabaei
      30 December 20، 14:18
      سلام دوست عزیز، ممنون بابت نظر، این انیمه رو بعد از اینکه دیدم انقدر روم اثر گذاشت که سریع رفتم یه زیرنویس درست کردم، ولی چون کار ادیت زیرنویسم زیاد خوب نبود جایی پخشش نکردم (بیشتر روی ترجمه اش کار کردم) اگه مایل بودی توی تلگرام پیام بده تا بفرستم https://t.me/Aminti_SAT
      آی دی خودم = @Aminti_SAT
      اما در رابطه با نمره، به نظر شخصی خودم اصلی ترین دلیل کم کردن نمره از این انیمه، ارتباط برقرار نکردن مخاطب با فضای فلسفی انیمه است و تا حدی هم شاید حوصله نداشتن بعضی مخاطب ها وگرنه انیمه از نظر من نقصی نداره.
      اگه با داستان ارتباط برقرار کردی پیشنهاد می کنم 2 تا کار دیگه از نویسنده ی همین اثر ببینی 
      empire of corpses, genocidal organ
  • Mhran
    Thursday 24 January 19 , 13:12
    و اینگونه آدم با نقد هات ترغیب میشه کلن انیمه های پیشنهادی هاتو ببینه

    همین فرمون رو ادامه بده⁦ که عالییه🔥

    • author avatar
      amin tabaei
      24 January 19، 18:06
      سلام، خیلی از نظرت ممنونم حتما نقد های بیشتری می نویسم.
  • Amir.h
    Saturday 19 January 19 , 00:51
    هم انیمیشن جالب و بی نقص بود و هم نقد شما. با تشکر
    • author avatar
      amin tabaei
      19 January 19، 17:46
      با سلام، خوشحالم که نقد مفید بود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

لطفا وبلاگ ما را به دوستانتان نیز معرفی کنید


دنبال کنندگان بیانی
نویسندگان