Anime_sv طراحی سایت سئو قالب بیان
نقد و معرفی انیمه


نام انیمه: دفترچه مرگ (death note)

امتیاز : 8.66

تعداد قسمت ها: 37

مدت زمان هر قسمت: 23min

وضعیت پخش: اتمام پخش

تاریخ پخش: 4 اکتبر 2006 تا 27 ژوئن 2007

استودیو سازنده: madhouse

ژانر : معماگونه، پلیسی، روانشناختی، فراطبیعی، هیجان انگیز، شونن

رده بندی سنی: 18+

----------------------------------------------------------------------------------------------

خلاصه ی داستان:

شینیگامی ها، به عنوان خدایان مرگ می توانند هر شخصی را با دیدن چهره اش و نوشتن نامش در دفتری به نام "دفترچه مرگ"

بکشند. "ریوک" یکی از شینیگامی ها که از سبک زندگی اش خسته شده است، علاقه مند میشود بفهمد که انسان ها با چه اهدافی از دفترچه مرگ استفاده خواهند کرد و دفترچه ی خودش را در قلمروی انسان ها قرار می دهد.

دانش آموز دبیرستانی و نابغه "لایت یاگامی" دفترچه مرگ را پیدا می کند و برای آزمایش قدرت آن نام مجرمان را در آن می نویسد. هنگامی که مجرمان یکی پس از دیگری می میرند، لایت به قدرت مرگ آوری که در دستش است ایمان می آورد.

به وسیله ی این قدرت الهی، لایت تصمیم می گیرد که جنایت کاران را از جهان محو کند. تا دنیایی جدید بسازد که در آن هیچ جنایت کار و مجرمی وجود ندارد و مردم او را به عنوان یک خدا بپرستند. هرچند پلیس سریعا متوجه می شود که این قتل ها مربوط به یک قاتل زنجیره ای است و برای به دام انداختن او، بهترین کارآگاه جهان، شخصی که تا به حال در هیچ پرونده ای شکست نخورده را ستخدام می کنند. آدم مرموز و عجیب و غربی که فقط با نام "اِل" شناخته می شود.

"هشدار، ممکن است نقد ها حاوی اسپویل (لو دادن بخشی از داستان) باشند."

نقد انیمه:

داستان:10/8

نیمه ی اول انیمه یک شاهکار به تمام معناست. مفهوم کلی درباره ی دفترچه یک شینیگامی (خدای مرگ) است که به دست هر شخصی بیافتد، او قدرت کشتن هرکسی را به سادگی و فقط با نوشتن اسمش درون دفترچه وقتی دارد چهره ی فرد را تصور می کند را دارد. این داستان هوشمندانه به تنهایی قدرت این را دارد که بیننده را به فکر فرو ببرد و او را وادار به تصور کند، که اگر من دفترچه را داشتم چه می کردم؟ و او را در داستان مفهومی و فوق العاده فلسفی خود غرق کند.

شخصیت اصلی، "لایت یاگامی" دانش آموز دبیرستانی و نابغه ای است که از بی عدالتی و جرم و جنایت در جهان به ستوه آمده. یک روز، لایت دفترچه را پیدا می کند و آن را آزمایش می کند. وقتی برای اولین بار از دفترچه استفاده می کند، مطمئن نبود کاری که انجام می دهد درست است یا نه. اما خودش را متقاعد می کند و از قدرتش برای ساخت جهانی بهتر استفاده می کند. و شهروندان به او لقب "کیرا" (به معنای قاتل) را می دهند.مطمئنا داستان خسته کننده می شد اگر "ال" در داستان حضور نداشت. کارآگاهی که سعی دارد به هویت اصلی کیرا پی ببرد.

هر دوی آنها به طور شگفت انگیزی نابغه هستند. و نبرد آنها برای پی بردن به هویت یکدیگر پر از حرکات هوشمندانه است. به طوری که بیننده مدام در حال حدس زدن حرکت بعدی آنهاست.

عالی ترین جزء داستان این است که بیننده را وادار به فکر کردن می کند:

1)، به این فکر می کنید که کاری که لایت می کند درست است یا غلط ، آیا این درسته که در آن واحد هم قضاوت کند هم مجازات کند؟. جزئیات جرم ها هیچ اهمیتی ندارند و درسته که بدون دانستن همه ی حقایق قضاوت کرد؟. مجرمان نمی توانند اصلاح شوند؟.  دنیایی که مردم مرتکب جرم نمی شوند، به خاطر اینکه از مرگ (به وسیله ی کیرا) می ترسند مطلوب است؟ آیا دنیایی که لایت به دنبال آن است شبیه به دیکتاتوری نیست؟ اینها سوالاتی هستند که ذهن بیننده را به خود مشغول می کنند. در ابتدای کار شاید لایت را تحسین کنید اما در طول انیمه، شگفت زده می شوید که یک نفر چقدر می تواند تغییر کند.

2)، داستان شما را وادار می کند که فکر کنید چه چیزی قرار است اتفاق بیافتد؟. تلاش برای دنبال کردن خط فکری لایت و ال  هم هیجان انگیز است و هم سرگرم کننده. حرکات آنها شما را شوکه می کند و شما باید تلاش کنید که بفهمید حرکت بعدی آنها چیست. این انیمه شما را مجبور می کند در تمام طول تماشای آن از صندلی خود بلند نشوید.

3)، این انیمه دید شما نسبت به دنیا و آدم های اطرافتان را تغییر می دهد. با هر قتل و حرکت لایت، هیچ کاری از دست شما به جز شوکه شدن برنمی آید اما احتمالا با خودتون فکر می کنید : ممکنه کارش غلط باشه اما اگه من جای او بودم چه می کردم؟.

تنها مشکل داستان نیمه ی دوم آن است. "نیِر(Nier)" به اندازه اِل باهوش نیست و لایت احمق تر شده و تصمیمات بی نتیجه ی زیادی می گیره. و داستان، نه با اشتباه لایت بلکه با اشتباه شخصی دیگر و شانس خالص برای نیِر پایان می یابد.

هنر و طراحی: 10/9

طراحی انیمه بسیار شیک و با ظرافت است. شخصیت ها، هم منحصر به فرد و هم واقع گرایانه طراحی شده اند. پس زمینه و فضاها هم دارای جزئیات کافی هستند و انیمیشن(طراحی فضاها و احساسات) هم بی نظیر هست. و حتی چندین صحنه ی اکشن هم در انیمه وجود دارند، برای مثال صحنه ی تعقیب و گریز بسیار زیبا طراحی شده. کمی اغراق آمیز اما با این وجود خوب طراحی شده اند.

اما جایی که هنر انیماتور واقعا می درخشه رنگ آمیزی صحنه هاست. انیمه با تم تاریک و کدر احاطه شده و در جای لازم از رنگ ها بهره برداری کامل می شود. در کل طراحی برای زمان خودش و ژانر، حرفی برای گفتن دارد.

صدا گذاری: 10/9

ابتدا درباره ی آهنگ آغازین و پایانی : آهنگ آغازین و پایانی اول، دارای ملودی نسبتا آرامی هستند و در مجموع راضی کننده هستند.

اما آغازین و پایانی دوم، اگر طرفدار سبک هوی متال و هارد راک نباشید، شاید کمی گوش خراش به نظر برسند. آهنگ پایانی قسمت 37 (آخرین قسمت) نیز بسیار زیباست و آخرین احساسات و صحنه ها را در دل بیننده جای می دهد. همچنین موسیقی اپرا و ملودی های روحانی در حین قسمت های انیمه، احساسات بیننده را جاری می سازند. در کل روی صدا گذاری کار زیاد شده و راضی کننده است.

طراحی شخصیت ها: 10/8

شخصیت ها نسبتا خوب به تصویر کشیده شده اند. شخصیت ها به شکل فانتزی طراحی نشده اند، بلکه به شکل مردم واقعی با مشکلات واقعی طراحی شده اند. نه غیر ضروری و اغراق آمیز، تراژدی طراحی شده اند و نه خیلی زندگی رویایی دارند.

توسعه ی شخصیت در بیشتر قسمت ها به خوبی نمایش داده می شود. که برای مثال توسعه ی شخصیت لایت به خوبی نمایش داده شده. شخصیت اصلی در شروع یک دانش آموز نابغه، آرام و منظم با احساسات قوی: اخلاق مداری و عدالت خواهی است. او به آرامی اما به طور شدیدی دچار تغییر شخصیت می شود.

هرچه بیشتر از دفترچه مرگ استفاده می کند، بیشتر اخلاق مداری را زیر پا می گذارد زیرا سد راه رسیدن به هدفش است. در ادامه او به شخصیتی متکبر بدل می شود که هیچ توجه ای به آدم های اطرافش ندارد. او تلاش به ساخت دنیایی می کند که مردم در آن زندگی بهتری داشته باشند. اما در قدرت و جاه طلبی اش غرق می شود.

ال: شاید ال شخصیت ساده ای به نظر برسد اما این طور نیست.ال تمام سعی اش را می کند که کیرا را دستگیر کند و با هر تلاشش روی زندگی اش ریسک می کند. شخصیت منزوی ال در درون خود احساس می کند که لایت دوستش است زیرا تا حالا هیچ کسی را انقدر شبیه به خودش پیدا نکرده بود. و حتی هنگامی که تقریبا مطمئن می شود لایت همان کیرا است، به او به عنوان دوستش نگاه می کند.

شخصیت های فرعی به طور شگفت آوری جالب هستند. با وجود اینکه شخصیت آنها، در طی داستان به خوبی توسعه نمی یابد. برای مثال نیروی ویژه (task force): در اوایل چیز زیادی درباره ی آنها نمی دانیم و توسعه ی شخصیت آنها زیاد قابل توجه نیست. اما در طی انیمه شما متوجه می شوید که آنها درباره ی کیرا چه حسی دارند و طرز فکر آنها چگونه است و با مشکلات و کشمکش های آنها آشنا می شویم.

یکی دیگر از شخصیت های فرعی اما تاثیر گذار "میسا آمانه" (misa amane) یک مدل معروف که طی داستان او دومین نفری است که دفترچه مرگ را به دست می آورد. و به یکی از طرفدار های کیرا تبدیل می شود. وقتی میسا اولین بار با لایت ملاقات می کند به طرز دیوانه واری عاشق او می شود. این آشنایی تاثیر بسیاری در روند داستان دارد. شاید بعضی ها عقیده داشته باشند که طراحی شخصیت میسا به صورت اغراق آمیز صورت گرفته، این حرف تا حدی می تواند درست باشد زیرا لایت در طول داستان عملا از او استفاده ابزاری می کتد (تقریبا از همه ی آدم های اطرافش هم استفاده می کند) اما میسا به طور احمقانه ای این حقیقت را نمی پذیرد.

در مجموع: 10/8.5

دفترچه مرگ یکی از انیمه هایی است که تماشای آن را به هر کسی پیشنهاد می کنم. شما طرفدار هر سبک انیمه ای که باشید باید آن را تماشا کنید. حتی افرادی که اصلا از انیمه لذت نمی برند باید این اثر ناب را تماشا کنند، یک داستان هوشمندانه، نبردی بین دو نابغه،شخصیت های به یاد ماندنی و بهره مندی از عناصر مختلف این اثر را به یک اثر منحصر به فرد تبدیل کرده که دید شما را نسبت به محیط اطرافتان تغییر می دهد

 


نظرات (۴)

  • محمد
    Friday 24 January 20 , 10:07

    عالی

    برای دانلود این انیمه و عکس و اوا و استیکر به anime_time_ir@ بیاید

  • اکیدا
    Monday 24 December 18 , 18:47
    لطفا از انیمه های سبک رومنس هم بگذارید
    • author avatar
      amin tabaei
      27 December 18، 22:45
      سلام، حتما (البته بعد امتحانا)
  • arya baradaran
    Saturday 22 December 18 , 23:19
    فیلمش هم بود کع....
    • author avatar
      amin tabaei
      24 December 18، 12:55
      سلام، درسته یه فیلم اقتباسی هم ازش ساختن اما نمره هاش افتضاحه، اصلا فیلمش رو نمی شه با انیمه ش مقایسه کرد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

لطفا وبلاگ ما را به دوستانتان نیز معرفی کنید


دنبال کنندگان بیانی
نویسندگان